Yogastijlen

Yoga

De fysieke beoefening van Yoga noemen we ook wel Asana Practice; het beoefenen van houdingen. Het heeft als doel het lichaam soepel, sterk en vrij van blokkades, en de geest rustig en bewuster te maken. Je keert naar binnen en luistert naar de signalen die je lichaam geeft, hierbij is het fysieke lichaam het uitgangspunt van zelfonderzoek. Het accent ligt in de lessen met name op fysieke oefeningen (Asana), het behersen van de ademhaling (Pranayama) en ontspanningsoefeningen. Er wordt gewerkt naar een grotere beheersing over lichaam en geest wat een algeheel gevoel van balans, harmonie en beter in je vel zitten bevordert.

In de volledige leer van Yoga zijn de Asana (houdingen) en de Pranayama (ademhaling) twee onderdelen van een achtvoudige beoefening die als doel heeft een diepe vorm van meditatie en bewustzijn bereiken. In onze westerse cultuur is juist die fysieke beoefening centraal komen te staan om via het lichaam toegang te krijgen tot die diepere lagen van ons drukbezette hoofd en de zo steeds iets bewuster te worden van de samenwerking tussen lichaam en geest.

Power Yoga

In de Power yoga stijl volgende de houdingen elkaar op in vloeiende en dynamische series. Er wordt veel gewerkt met staande houdingen waarbij kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen worden uitgedaagd. Een belangrijk aspect daarbij is de synchronisatie tussen ademhaling en beweging die zorgt voor het gevoel van ‘flow’. Power yoga wordt ook wel Vinyasa genoemd en komt voort uit Asthanga yoga, een yoga variant die uit een aantal vaste series van houdingen bestaat. In de Power Yoga lessen wordt er gespeeld met verschillende series en houdingen die vaak per les verschillen.

De lessen zijn up tempo en uitdagend.

Gentle Flow

In de Gentle Flow lessen wordt gewerkt met series van houdingen voornamelijk opgebouwd vanaf handen en knieën. Gentle betekent in deze lessen niet persé minder intensief. De focus ligt op het opbouwen van kracht en souplesse in de dieperliggende spieren van het bovenlichaam (de core) en de bewegelijkheid van de ruggengraat, schouders en heupen.

De Gentle Flow lessen zijn goed voor mensen met bijvoorbeeld blessures maar zijn ook zeer geschikt voor iedereen die wil werken aan soepelheid, kracht en ruimte in het lichaam.

Yin Yang Yoga

Deze les bestaat uit 1/2 Power (yang) yoga en 1/2 yin yoga.
Het eerste deel van de les is up-tempo Power yoga waarbij de houdingen elkaar opvolgen in vloeiende en dynamische series. Het laatste deel van de les is yin yoga, een vrij nieuwe yogastijl waarbij de spieren ontspannen blijven. Yin yoga heeft als doel het stimuleren van bindweefsel zoals banden en kraakbeen, hetgeen belangrijk is om de maximale beweeglijkheid van de gewrichten te bereiken.

Hatha Flow Yoga

Hatha Flow yoga is een versterkende en ontspannende vorm van yoga. De houdingen uit de hatha yoga volgen elkaar op in een flow met veel aandacht voor de adem. In deze les worden intensieve houdingen afgewisseld met ontspanning. Hierdoor wordt je je meer bewust van de waarde van ontspanning en inspanning. Beide zijn even belangrijk maar in het dagelijkse leven bestaat de neiging naar 1 kant over te hellen.

In de les wordt pranayama beoefend. Dit zijn ademoefeningen maar met een groter effect dan alleen het in- en uitademen. In de yoga is de adem verbonden met het stromen van levensenergie (prana). Door pranayama te beoefenen voel je je meer in balans. De flow in deze les is afkomstig uit de vinyasa flow yoga. In deze Hatha Flow les is het ritme echter wat langzamer en zachter. Hoewel ook deze les best pittig kan aandoen.

Core Flow Yoga

In deze les wordt er kracht en soepelheid in het lichaam opgebouwd met een focus op de ‘core’; alle spieren en weefsels rondom de buik, de rug, de schouders, de billen en de bekkenbodem.

Er wordt gewerkt met houdingen die elkaar vloeiend op volgen waardoor er een flow ontstaat. In de les vind je een combinatie van een rustige warming up, werken op handen en knieen zoals in de Gentle Flow lessen en opbouw naar series als de zonnegroeten die je tegenkomt in de Power Yoga.

In de laatste fase van de les wordt o.a. gebruik gemaakt van houdingen uit de Yin Yoga.

Personal Yoga

Als je geblesseerd bent en yoga helemaal afgestemd op jouw lichaam wil, als je graag één op één werkt, als je graag op je eigen tijd of in je eigen omgeving les wil krijgen of als je gepersonaliseerde introductie lessen wil, is Personal yoga helemaal voor jou.
In de Personal Yoga lessen worden de lessen speciaal afgestemd op jou en wat je nodig hebt.

In één op één sessies van 60 minuten tot 1,5 uur werkt de docent volledig aangepast op jouw lichaam en jouw wensen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de verschillende stijlen zoals, Vinyasa, Hatha, Yin en restorative yoga. Ook komen aspecten als pranayama (ademhalingstechnieken) en meditatie des gewenst aan bod.

Dit kan in 3 vormen:
* Personal Introductie | 1 tot 3 lessen van een uur | voor als je met yoga wil beginnen
* Personal Check-Up | 1 tot 3 lessen van 1 uur | als je al een tijd les volgt en eens de tijd wil nemen om je houdingen door te lopen en een stapje verder te komen.
* Personal Lessen | 1 tot 10 privé lessen volledig opmaat gemaakt | 1 – 1,5 uur | voor als je liever op je eigen tijd 1 op 1 les krijgt of als je met blessures of fysieke beperkingen te maken hebt