Yogastijlen

Yoga

De fysieke beoefening van Yoga noemen we ook wel Asana Practice; het beoefenen van houdingen. Het heeft als doel het lichaam soepel, sterk en vrij van blokkades, en de geest rustig en bewuster te maken. Je keert naar binnen en luistert naar de signalen die je lichaam geeft, hierbij is het fysieke lichaam het uitgangspunt van zelfonderzoek. Het accent ligt in de lessen met name op fysieke oefeningen (Asana), het behersen van de ademhaling (Pranayama) en ontspanningsoefeningen. Er wordt gewerkt naar een grotere beheersing over lichaam en geest wat een algeheel gevoel van balans, harmonie en beter in je vel zitten bevordert.

In de volledige leer van Yoga zijn de Asana (houdingen) en de Pranayama (ademhaling) twee onderdelen van een achtvoudige beoefening die als doel heeft een diepe vorm van meditatie en bewustzijn bereiken. In onze westerse cultuur is juist die fysieke beoefening centraal komen te staan om via het lichaam toegang te krijgen tot die diepere lagen van ons drukbezette hoofd en de zo steeds iets bewuster te worden van de samenwerking tussen lichaam en geest.

Power Yoga

In de Power yoga stijl volgende de houdingen elkaar op in vloeiende en dynamische series. Er wordt veel gewerkt met staande houdingen waarbij kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen worden uitgedaagd. Een belangrijk aspect daarbij is de synchronisatie tussen ademhaling en beweging die zorgt voor het gevoel van ‘flow’. Power yoga wordt ook wel Vinyasa genoemd en komt voort uit Asthanga yoga, een yoga variant die uit een aantal vaste series van houdingen bestaat. In de Power Yoga lessen wordt er gespeeld met verschillende series en houdingen waarbij steeds weer de beweeg patronen van het lichaam en de denk patronen van de mind worden onderzocht. Elke week hebben de lessen een andere focus van onderzoek in de houdingen zodat de beoefenaar de eigen (bewegings)patronen en mogelijkheden steeds beter leert kennen.

De lessen zijn up tempo, uitdagend en vaak zweterig.

Mobility Flow Yoga

In de Mobility Flow Yoga lessen ligt de nadruk op het werken aan mobiliteit in het lichaam. Mobiliteit ontstaat in een balans tussen soepelheid en kracht in de dieperliggende structuren van het bovenlichaam (de core). Het fysieke doel is het opbouwen van maximale functionaliteit van de gewrichten, de spieren en het bindweefsel. Alles wat we nodig hebben om een veerkrachtig lichaam te houden in elke levensfase. De houdingen worden veelal opgebouwd vanaf handen en knieën, waarbij de mobiliteit, stabiliteit en coördinatie van de ruggengraat, schouders en heupen de basis vormen voor de rest van het lichaam. In de les is veel aandacht voor mindset en ademhaling.

De Mobility Flow Yoga lessen zijn een fantastische aanvulling op krachttraining, boksen, martial arts en duursporten. Maar zijn ook heel functioneel wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met blessures of wanneer je op een wil werken aan soepelheid, coördinatie, kracht en ruimte in het lichaam.

Yin Yang Yoga & Mindful Yin Yang Yoga

Deze les bestaat uit 1/2 Power (yang) yoga en 1/2 yin yoga.
Het eerste deel van de les is up-tempo Power yoga waarbij de houdingen elkaar opvolgen in vloeiende en dynamische series. Het tweede deel van de les is yin yoga, een vrij nieuwe yogastijl waarbij zittende en liggende houdingen langer worden aangehouden en het doel is om de spieren te ontspannen. Op die manier wordt er gewerkt aan de veerkracht van het bindweefsel (fascia), de gewrichten en de botten (ipv met de spieren alleen).

De Mindful Yin Yang Yogales is op een zelfde manier opgebouwd als de Yin Yang yogales maar met  meer focus op een mindful benadering van de yoga beoefening.

Hatha Flow Yoga

Hatha Flow yoga is een versterkende en ontspannende vorm van yoga. De houdingen uit de hatha yoga volgen elkaar op in een flow met veel aandacht voor de adem. In deze les worden intensieve houdingen afgewisseld met ontspanning. Hierdoor wordt je je meer bewust van de waarde van ontspanning en inspanning. Beide zijn even belangrijk maar in het dagelijkse leven bestaat de neiging naar 1 kant over te hellen.

In de les wordt pranayama beoefend. Dit zijn ademoefeningen maar met een groter effect dan alleen het in- en uitademen. In de yoga is de adem verbonden met het stromen van levensenergie (prana). Door pranayama te beoefenen voel je je meer in balans. De flow in deze les is afkomstig uit de vinyasa flow yoga. In deze Hatha Flow les is het ritme echter wat langzamer en zachter. Hoewel ook deze les best pittig kan aandoen.

Sunday Flow Yoga

De Sunday Flow les is een ontspannen les met aandacht voor de rust in je hoofd. De basishoudingen volgen elkaar op in een vloeiend, rustig ritme dat wordt bepaald door de ademhaling. Er is voldoende tijd om waar te nemen wat je voelt. Elementen uit de zonnegroet zijn een terugkerend onderdeel, maar elke les heeft wel steeds een andere focus zoals bijv: heupopeners, zijwaartse strekking, hartopeners, ‘aarden’ en twists.

In deze les wordt je op een zachte manier uitgedaagd met respect voor je fysieke grenzen. Je versterkt en verlengt je spieren, je werkt aan je balans en je leert om je aandacht naar je adem te brengen om zo makkelijker rust te vinden.

Deze les is geschikt voor alle niveaus en alle leeftijden.

Personal Yoga

Als je geblesseerd bent en yoga helemaal afgestemd op jouw lichaam wil, als je graag één op één werkt, als je graag op je eigen tijd of in je eigen omgeving les wil krijgen of als je gepersonaliseerde introductie lessen wil, is Personal yoga helemaal voor jou.
In de Personal Yoga lessen worden de lessen speciaal afgestemd op jou en wat je nodig hebt.

In één op één sessies van 60 minuten tot 1,5 uur werkt de docent volledig aangepast op jouw lichaam en jouw wensen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de verschillende stijlen zoals, Vinyasa, Hatha, Yin en restorative yoga. Ook komen aspecten als pranayama (ademhalingstechnieken) en meditatie des gewenst aan bod.

Dit kan in 3 vormen:
* Personal Introductie | 1 tot 3 lessen van een uur | voor als je met yoga wil beginnen
* Personal Check-Up | 1 tot 3 lessen van 1 uur | als je al een tijd les volgt en eens de tijd wil nemen om je houdingen door te lopen en een stapje verder te komen.
* Personal Lessen | 1 tot 10 privé lessen volledig opmaat gemaakt | 1 – 1,5 uur | voor als je liever op je eigen tijd 1 op 1 les krijgt of als je met blessures of fysieke beperkingen te maken hebt